متخصصان، پیاده روی را ساده ترین و موثرترین ورزش می دانند

پیاده روی ورزشی شادی آور است بخصوص اگر در طبیعت انجام شود. این نوع ورزش بر تمام سیستم های بدن تاثیر مثبت دارد و به دلیل آن که در تمام فصول و در سنین مختلف قابل انجام است، متخصصان همواره به انجام آن توصیه می کنند. سادگی پیاده روی دلیل بر بی اهمیتی آن نیست بلکه لازم است شرایط مناسب، لباس و نحوه صحیح انجام آن مورد توجه قرار گیرد.

 
ورزش ساده 
    بطور کلی پیاده روی به عنوان ورزشی ساده، سبک و قابل انجام برای همگان شناخته شده است. اهمیت این ورزش در آن است که برای انجام آن نیاز به وسیله یا مکان خاصی نیست و هزینه زیادی ندارد. از طرفی افرادی که توانایی جسمانی شان کم است نیز مجاز به انجام این ورزش هستند. پیاده روی علاوه بر فواید جسمانی، تاثیر مثبتی بر وضعیت روحی و روانی انسان ها دارد بطوری که با ترشح مواد شیمیایی و هورمون هایی در بدن، باعث حفظ نشاط و شادابی می شود. بنابر این ورزش بخصوص در سالمندان برای کاهش اضطراب، افسردگی و استرس توصیه می شود. 
    دکتر محسن روستایی، متخصص فیزیوتراپی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مورد اثرات پیاده روی و ورزش می گوید: پیاده روی منظم، قدرت ماهیچه های قلب را افزایش می دهد در نتیجه قلب دیرتر از زمان معمول خسته می شود و با قدرت بیشتری خون را به اندام های بدن پمپاژ می کند. از طرفی افزایش قدرت پمپاژ خون باعث می شود تا مقدار ضربان قلب کاهش پیدا کند و در نتیجه فشار کمتری بر قلب وارد می شود. 


    کاهش چربی خون از جمله فواید پیاده روی منظم است زیرا کلسترول نوع بد خون (LDL) را کاهش می دهد و باعث افزایش کلسترول نوع خوب (HDL) می شود. براساس تحقیقات، احتمال بروز سکته قلبی در اثر تصلب شرایین در افرادی که سه تا چهارمرتبه در هفته و برای مدت حداقل 30 دقیقه پیاده روی می کنند تا 50 درصد کاهش پیدا می کند و از طرفی احتمال افزایش فشار خون را تا 30 درصد کاهش می دهد. لخته شدن خون که اغلب در اثر بی تحرکی اتفاق می افتد و باعث سکته قلبی و مغزی می شود با پیاده روی منظم و روزانه قابل پیشگیری است. 


    براساس بررسی های انجام شده، پیاده روی باعث افزایش ترشح انسولین و مصرف قند توسط بافت های بدن می شود در نتیجه میزان قندخون را تا 60 درصد کاهش می دهد و از بسیاری مشکلات قلبی و عروقی پیشگیری می کند.


    کنترل وزن و افزایش سوخت و ساز بدن، وزن اضافی را کاهش می دهد و از بسیاری بیماری های مفاصل مانند زانودرد و کمردرد پیشگیری می کند. از دیگر اثرات مفید پیاده روی بر بدن می توان به بهبود وضعیت گوارشی اشاره کرد. به این ترتیب که در اثر پیاده روی منظم، حرکات دودی معده افزایش پیدا می کند در نتیجه غذا، راحت و سریع تر هضم می شود. از طرفی پیاده روی در تنظیم خواب بخصوص خواب سالمندان اهمیت زیادی دارد زیرا باعث خستگی و خواب راحت می شود. 


    دکتر روستایی در مورد اثرات کاهش دهنده درد در پیاده روی می گوید: در اثر پیاده روی ساده مواد شیمیایی به نام نوروترسمیترها از سیستم عصبی ترشح می شوند که درد را کاهش می دهد. 
    بنابر این افرادی که به هر دلیلی از درد رنج می برند با پیاده روی، مواد شیمیایی مانند اندورفین ها در بدنشان ترشح می شود و با تاثیر بر فعالیت مغز باعث افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی و در نهایت تغذیه بهتر بافت های بدن و کاهش درد می شود. از سوی دیگر پیاده روی هنگام درد بر تمرکز و حواس انسان تاثیرگذار است و موجب تخفیف آن می شود. 


    در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات اسکلتی، ضعف عضلات است که بخصوص در بزرگسالی عوارض شدیدی را به همراه دارد. ضعف عضلات بدن باعث می شود تا فشار بیشتری بر مفاصل و کمر وارد شود، در نتیجه احتمال بروز آرتروز و سائیده شدن مفاصل بیشتر می شود. این در حالی است که ورزش و حتی پیاده روی ساده و منظم باعث افزایش توان و استقامت ماهیچه های بدن می شود و مفاصل، وزن و فشار وارد شده به خود را بهتر و راحت تر تحمل می کنند. به گفته دکتر روستایی، پیاده روی علاوه بر تقویت عضلات، تعادل انسان را بهبود می بخشد.

 

 در اثر  پیاده روی مکانیزم رفلکس بدن تقویت می شود و راه رفتن با تعادل بیشتری انجام می شود، در غیر این صورت خطر زمین خوردن و شکستگی های سر، استخوان ران و جراحی و عوارض آن بیشتر می شود. پیاده روی منظم تعداد سلول های ایمنی خون و توانایی بدن را در برابر عفونت ها افزایش می دهد و با اکسیژن رسانی بیشتر به بافت ها، فعالیت قلب و شش ها را بهبود می بخشد. با توجه به آن که، یکی از عوامل مرگ و میر انسان ها بخصوص سالمندان عفونت های تنفسی است، ورزش و پیاده روی کمک زیادی به پیشگیری از بروز چنین عوارضی می کند، به این ترتیب که با وارد کردن هوای بیشتر به ریه از عفونت آن جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده است پیاده روی نه تنها خطر ابتلابه سرطان روده را کاهش می دهد بلکه احتمال کلیه سرطان ها را به حداقل می رساند. 
    پیاده روی موثر حرکت انسان همواره الگوی خاصی دارد، برای مثال هنگام راه رفتن، پای چپ هماهنگ با دست راست است و برعکس. از دیگر عواملی که هنگام پیاده روی باید مورد توجه قرار گیرد سرعت، میزان تنفس و ضربان قلب است. سن نیز در پیاده روی شاخصی تعیین کننده است و نوع پیاده روی را در افراد جوان و سالمند متفاوت می کند. متخصصان بر این باورند، پیاده روی موثر همواره کمتر از 30 دقیقه نخواهد بود ضمن این که حداقل سرعت با توجه به شرایط جسمی افراد متفاوت است. تعداد دفعات پیاده روی اهمیت دارد بطوری که حداقل سه مرتبه در هفته باید انجام شود.


    به گفته دکتر رواسی، پیاده روی باید به گونه ای باشد که ضربان قلب افزایش پیدا کند زیر اصولاً برای افزایش آمادگی قلبی و عروقی انجام می شود. میزان افزایش ضربان قلب هنگام پیاده روی در افراد متفاوت است. براساس فرمول های موجود، در صورتی که سن فرد از عدد 220 که اوج ضربان قلبی است که می تواند وجود داشته باشد، کم شود، حداکثر ضربان قلب هنگام اوج پیاده روی به دست می آید. 
    دکتر شهرام آگاه، متخصص داخلی وعضو هیات علمی دانشگاه ایران در مورد پیاده روی کسانی که بیماری زمینه ای خاصی دارند می گوید: پیاده روی باید حداقل به مدت 30 دقیقه و یک روز درمیان و تند انجام شود اما اگر فردی تحمل کافی ندارد و یا سالمند است و بیماری خاص دارد توصیه می شود پیاده روی را از میزان کم و حدود پنج دقیقه در روز آغاز کند و به تدریج بر میزان و سرعت آن بیفزاید. 
    وی در ادامه می افزاید: اکثر بیماران قلبی نه تنها منعی برای پیاده روی ندارند بلکه برای آنها مفید نیز است ولی باید تا حد ممکن در محیط بدون آلودگی ورزش کنند. پیاده روی برای افرادی که از کمر درد رنج می برند نیز مفید است و در صورتی که بیماری آنها حاد و شدید نباشد ممنوعیتی ندارد. واریس از جمله بیماری هایی است که نه تنها پیاده روی آن را تشدید نمی کند بلکه انقباض عضلات هنگام پیاده روی باعث بهبود گردش خون و آب میان بافتی می شود، این در حالی است که بی تحرکی و سکون آن را تشدید می کند. شیب خیابان از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود. خیابان هایی با شیب به سمت پائین باعث افزایش سرعت پیاده روی می شود اما به زانوها فشار بیشتری وارد می کند. از طرفی شیب خیابان به سمت بالا، انرژی بیشتری را مصرف می کند و مفید است، در هر صورت بهتر است خیابانی با شیب مناسب برای پیاده روی انتخاب شود. 


    دکتر آگاه، حالت مناسب بدن هنگام پیاده روی را مهم می داند و تاکید می کند هنگام پیاده روی حالت ایستاده حفظ شود و ستون فقرات به یک طرف خمیده نشود و در حالی که سینه خود را صاف نگه داشته اید نفس عمیق بکشید. فردی که پیاده روی یا ورزش می کند آب زیادی از دست می دهد بنابراین توصیه می شود هنگام ورزش آب نوشیده شود تا به سوخت و ساز بدن کمک شود. تنهایی از عواملی است که تمایل انسان به ورزش را کاهش می دهد لذا پیاده روی با هم سن و سال خود، انگیزه انسان را افزایش می دهد.
    
    
     
 روزنامه ایران، شماره 4258 به تاریخ 22/4/88، صفحه 15 (خانواده) 

/ 0 نظر / 56 بازدید